Wat is IEMT en wat betekent het?
IEMT staat voor Integral Eye Movement Therapy.
Bij deze therapie beweeg je je ogen door het stokje (wat ik in mijn hand houd) te volgen om vervolgens nieuwe verbindingen in de hersenen te maken. De emoties die gekoppeld zijn aan een vervelende herinnering(en) kunnen door IEMT verdwijnen of aanzienlijk verminderen.
Er hoeft weinig gesproken te worden tijdens een sessie.
Vanuit een trigger in het heden werken we met behulp van vragen terug naar de kern van het probleem (imprint). Dit is het moment waarop iemand heeft geleerd zich zo te voelen of te zijn. Door op deze herinnering oogbewegingen toe te passen instrueer je het brein om breder te kijken, en anders te denken en te voelen als het om deze herinnering gaat. Er ontstaat er meer afstand, de herinnering wordt vager, en de emotionele lading verdwijnt. De herinnering wordt geneutraliseerd opgeslagen in het geheugen en zal niet langer impact hebben op het heden. Het brein heeft geleerd om op een andere manier te voelen of te zijn.
Bij welke klachten kan IEMT ingezet worden?
IEMT is heel breed inzetbaar:
- Traumatische ervaringen
- Negatieve gevoelens
- Depressie
- Angsten
- Futloosheid
- Persoonlijke ontwikkeling
- Geestelijk vermoeidheid
- PTSS (Post Traumatisch Stress Stoornis)
- Stress reductie
- Rouwverwerking
- Chronische pijnklachten
Verschil tussen IEMT en EMDR
Het zijn beide methodieken waar met oogbewegingen wordt gewerkt om verandering te cre├źren. Wetenschappelijk is aangetoond dat het werken met oogbewegingen effectief is. IEMT werkt ook met oogbewegingen. Het verschil is dat IEMT rechtstreeks met het gevoelssysteem werkt en naar de eerste keer teruggaat, naar het moment dat dit gevoel ontstaan is. Je hoeft dus niet eerst pratend met je cli├źnt te zoeken naar de kern van het probleem.