Pijn
Pijn is erg vaak ook (eels) psychisch en daardoor te verminderen dankzij hypnose.
Hoeveel pijn u ervaart varieert van persoon tot persoon, en zelfs van dag tot dag — en veel van dat hangt af van hoe u denkt. Bent u realistisch in gedachten, hoopvol en optimistisch, dan zal uw pijnervaring lager zijn. Er zijn een aantal verschillende denkpatronen die pijn erger kunnen maken. Als u eenmaal begrijpt hoe de stijl van uw denken uw pijn beïnvloed, kunt u leren hoe u het beste kunt omgaan met uw pijn en uzelf beter te voelen als u zich nu voelt.
De denkpatronen, wie weet herkent u zichzelf in 1 of meerdere? Indien u zich herkent in onderstaande zaken en u wilt het oplossen, beseft u dan dat alles begint met het herkennen en erkennen van uw probleem. Dat is de eerste stap.
1.  U heeft een actieve verbeelding, u ziet pijn als het kwaad, u bent overtuigd dat het leidt tot meer ziekte of handicap. U vraagt uzelf vaak 'wat als...?' De informatie op het internet, op televisie en in boeken voedt uw angsten. U leest over een ziekte en u weet zeker dat u dat ook heeft. Als pijn toeslaat, beweegt u nauwelijks en ligt u al gauw in bed/op de bank, want … wat als iets doen de pijn gaat verergeren? Het probleem met deze stijl van denken, bekend als catastrophizing, is dat het leidt tot een verhoogde focus op pijn, verhoogde spierspanning, en het vermijden van dingen die je kwaliteit van leven geven. Proberen te stoppen je te concentreren op het verkrijgen van toekomstige (ergere) pijn.
2.  U zou uzelf bijna schamen om de pijn toe te laten, anders bent u een watje/een klager. Dit is een manier om uzelf ellendig en boos op de wereld te laten voelen. Het zal uiteindelijk uw pijn verhogen en door niet uzelf te durven zijn kunt u uzelf vervreemden van anderen. Waarom vertraagt u niet even en sta stil bij wat u wel voelt. U hoeft niet steeds door te gaan en uzelf steeds groot te houden.
3.  U bekijkt de wereld in zwart/wit: het is een "goede" of een "slechte" dag, dingen zijn geweldig of ze zijn verschrikkelijk. Het probleem met deze stijl van denken is dat u niet toestaat dat grijs ook een denkgebied is, een middenweg. Wanneer u uw hele dag als "slecht" inkleurt, laat u niet veel ruimte voor het herkennen van neutrale zaken of zelfs goede dingen. Als u wilt dat uw pijn vermindert, probeer dan meer evenwicht te creëren in uw denken. Anders overheerst pijn de hele dag.  
4.  U besteed veel aandacht aan alle moeilijke, verdrietige of verschrikkelijke dingen in uw leven. U negeert zaken die goed gaan. Het lijkt op een tunnelvisie van negativiteit. Om u heen ziet u geen positieve zaken meer. U herinnert zich in een week geen goede dingen. Als u uw gedachten meer kunt richten op zaken om u heen buiten die tunnelvisie ontdekt u meer leuke zaken, wat beter is voor uw humeur en waardoor pijn beter verdraagbaar is en als minder pijnlijk kan aanvoelen.
5.  Als u eens pijn heeft gehad bij bv het winkelen, kunt u uit angst, gaan indenken dat bij een volgende keer winkelen de pijn er mogelijk weer gaat zijn. Het probleem met dit soort denken is dat de angst ervoor, zich gaat opstapelen en dat u zich niet meer richt op leuke dingen als winkelen, maar bv thuis blijft uit angst. Uw humeur daalt en de pijn kan daardoor toenemen. Probeer rekening te houden met 1 enkel voorgekomen feit en dat niet te projecteren op een volgende keer. Het hoorde bij toen en hoort niet in de toekomst als u weer gaat winkelen.
U moet ervoor zorgen dat uw angst zich niet opstapelt, de ware grootte wordt dan overdreven. Maak het hanteerbaar voor uzelf. Ga dus niet stapelen: als ik dat voel…dan….en dan…..en er gebeurt dan vast....
6. Onbewust wilt u blijven hangen aan uw pijn, omdat het u dient op een bepaalde manier. Iedereen kent u met die pijn, wie bent u zonder die pijn. Is er dan wel aandacht voor u vanuit de omgeving? Bent u interessant genoeg zonder pijn en kunt u zich niet meer verschuilen achter uw pijn? Heeft u belang bij het vasthouden aan de pijn? Het probleem met deze stijl van denken is dat het u brengt in een negatieve spiraal. Hoe kunt u nu ineens geen pijn meer hebben? Wat zegt uw omgeving dan? Hoe verklaart u dit? Mijn advies is: laat de pijn los in uw geest en vraag u zelf af: wat denkt u dat het u oplevert om zo door te leven? Uw omgeving zal u eerder willen helpen als u aangeeft zich steeds wat beter te gaan voelen en u juist nog meer te willen ondersteunen richting een beter leven.Hoop doet namelijk leven. Vertel uw omgeving dat u weer moet wennen aan een leven zonder pijn en niet goed meer weet hoe dat moet.

Hypnose kan u verder helpen. HERKEN uw patroon, dan ... ERKEN/GEEF TOE dat het er is en plan daarna een afspraak met mij.